اقتصاد بین الملل سبدگردان مانی

آیا سرمایه گذاران باید درباره وقوع رکود اقتصادی احتمالی در سال آینده نگران باشند؟
به گزارش کیتکو نیوز، مساله ای که به شدت ذهن سرمایه گذاران بین المللی را درگیر کرده است احتمال وقوع رکود اقتصادی در سال 2020 میلادی است.
بر اساس این گزارش گرچه خطر رکود اقتصادی در پایان 2019 میلادی نسبت به اواسط امسال کاهش یافته است ولی هرگونه بن بست در مذاکرات تجاری آمریکا و چین می تواند همه معادلات را بر هم بزند.
S&P Global Ratings در تازه ترین گزارش خود برآورد کرده است که احتمال رکود اقتصادی آمریکا در سال آینده بین 25 تا 30 درصد است. این رقم در ماه اوت به 30 تا 35 درصد رسیده بود. با این حال شاخص بلومبرگ احتمال رکود اقتصادی را 29 درصد اعلام کرده است.
نگرانی درباره رکود اقتصادی در اواسط 2019 میلادی به بالاترین سطح خود از 2008 میلادی رسیده بود.
استراتژیست های موسسه ولس فارگو در این باره گفتند: در اواسط 2019 میلادی نرخ بهره میان مدت اوراق قرضه آمریکا کمتر از نرخ بهره کوتاه مدت اوراق قرضه خزانه داری شده بود و این مساله نشان می داد که سرمایه گذاران خطر بیشتری را در آینده پیش بینی می کنند. ما هنوز بر این باوریم که نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا نزدیک به پایین ترین سطح تاریخی قرار خواهد داشت. محدوده بهره اوراق 10 و 30 ساله آمریکا به ترتیب بین 1.25 تا 1.75 و 1.75 تا 2.25 درصد خواهد بود.
به اعتقاد تحلیلگران بین المللی مهمترین مساله ای که می تواند بر احتمال رکود اقتصادی تاثیرگذار باشد، در مرحله نخست وضعیت توافق تجاری بین آمریکا و چین و در مرحله دوم سیاست های پولی بانکهای مرکزی بزرگ جهان است.
سوکی کوپر تحلیلگر فلزات گرانبها در استاندارد چارترد در این باره گفت: احتمالا شاهد نوعی ثبات در اقتصاد جهانی طی سال آینده باشیم چرا که تاثیر سیاست های پولی به تدریج در جهان در حال احساس شدن است. اتخاذ سیاست های پولی انبساطی موجب افزایش نسبی رشد اقتصادی جهان شده است.
وی افزود: پیش بینی ما برای رشد اقتصادی جهان در سال 2020 میلادی 3.3 درصد است این رقم برای سال 2019 میلادی 3.1 درصد بوده است. ما انتظار نداریم که اقتصاد آمریکا یا اقتصاد جهانی در سال 2020 با رکود روبرو شود.
کریس وستون رئیس بخش تحقیقات موسسه سرمایه گذاری Pepperstone در این باره گفت: خطر رکود اقتصادی در سال آینده پایین است. به نظر من احتمال وقوع رکود اقتصادی چیزی بین 10 تا 15 درصد است. نرخ بیکاری پایین است. تحولات اقتصادی به گونه ای است که نشان می دهد خطر رکود بسیار پایین است.
البته تحلیلگران معتقدند که شکست مذاکرات تجاری آمریکا و چین می تواند این چشم انداز امیدوار کننده را به طور کلی از بین ببرد.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نسبت به توافق تجاری موقت بین آمریکا و چین با شک و تردید نگاه می کنند. پیش بینی می شود تنش های تجاری بین دو کشور طی سال آینده نیز به شدت رو به افزایش باشد. تعرفه ها می تواند بازی را تغییر دهد و خطر رکود اقتصادی را بیشتر کند.
انتخابات آمریکا نیز ریسک دیگری است که می تواند موجب تشدید نگرانی ها درباره رکود اقتصادی شود.
البته برخی تحلیلگران معتقدند که انتخابات امریکا بیشتر می تواند بر بازارهای سهام تاثیرگذار باشد تا اقتصاد واقعی این کشور.
یک ریسک احتمالی دیگر برای اقتصاد آمریکا، روند استیضاح دونالد ترامپ است. هنوز سرمایه گذاران نسبت به روند استیضاح ترامپ واکنش مشخصی نشان نداده اند چرا که معتقدند مجلس سنا با اکثریت جمهوریخواهان، ترامپ را از قدرت برکنار نخواهد کرد.
گروه سرمایه گذاری نومورا نیز معتقد است که رونق اقتصادی در سال 2020 به شدت شکننده خواهد بود. پیش بینی این موسسه سرمایه گذاری این است که رشد اقتصادی جهان در سال 2020 به 3.1 درصد خواهد رسید. رشد اقتصادی آمریکا نیز بین 1.8 تا 2.3 درصد و رشد چین نیز بین 5.7 تا 6.1 درصد خواهد بود. رشد اقتصادی منطقه یورو نیز 0.9 تا 1.1 درصد خواهد بود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهبازده سبدمشتریان