بلومبرگ: هند در حال تسخیر جایگاه چین در زنجیره تولید جهانی است


تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تلاش های اخیر هند برای جذب چرخه تولید و عرضه شرکتهای بزرگ و معتبر جهان کارساز بوده است.به گزارش بلومبرگ، هند طی سال های اخیر جذابیت های زیادی را برای شرکتهای بزرگ فراهم کرده است تا کسب و کارهای خود را از چین خارج کرده و به این کشور منتقل کنند. اکنون بسیاری از شرکتهای بزرگ بین المللی از سامسونگ گرفته تا اپل تمایل خود را برای سرمایه گذاری در هند و انتقال چرخه تولید خود به این کشور اعلام کرده اند.

دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند در ماه مارس اصلاحات گسترده ای را برای جذب سرمایه گذاری های خارجی به خصوص در صنعت تولید محصولات الکترونیکی اعلام کرد، این اصلاحات موجب شد تا ده ها شرکت بزرگ بین المللی تمایل خود را برای سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری با هدف ساخت کارخانه های تولید تلفن همراه در هند اعلام کنند. 

دولت هند جذابیت های سرمایه گذاری بیشتری را برای بخش داروسازی نیز اعلام کرده است تا علاوه بر بخش فناوری های پیشرفته و الکترونیک، سرمایه گذاری های کلان این بخش را نیز جذب کند. دولت هند برنامه های گسترده تری را نیز برای جذب شرکتهای خودروسازی، نساجی و فرآوری مواد غذایی در دستور کار دارد. 

در حالی که شرکتهای زیادی قصد دارند به خاطر شیوع ویروس کرونا و تنش های تجاری آمریکا و چین، چرخه تولید و عرضه خود را متنوع کنند ولی این بدان معنا نیست که هند در شرایط کنونی بتواند منافع زیادی جذب کند، هرچند دولت هند هزینه های راه اندازی کسب و کار در این کشور را به شدت کاهش داده است. ویتنام هنوز یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاران خارجی است و پس از آن کامبوج، میانمار، بنگلادش و تایلند قرار دارند. 

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، هند می تواند در میان مدت به یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاری شرکتهای معتبر و بزرگ چندملیتی تبدیل شود. 

دولت هند پیش بینی کرده است که برنامه برای جذب سرمایه گذاری شرکتهای الکترونیکی می تواند تا 5 سال آینده منجر به تولید 153 میلیارد دلار کالای صنعتی شود و یک میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد کند. 

این برنامه می تواند 55 میلیارد دلار سرمایه گذاری در 5 سال آینده جذب کرده و موجب افزایش 0.5 درصدی تولید اقتصادی هند شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهبازده سبدمشتریان