کاهش سهم نفت خام در تامین انرژی مورد نیاز جهان


تازه ترین آمارهای شرکت بریتیش پترولیوم نشان می دهد سهم نفت خام در سبد انرژی جهان طی سال گذشته با کاهش روبرو شده است.به گزارش پلاتس، شرکت بی پی اعلام کرد: گرچه سهم نفت در تامین انرژی جهان در سال 2019 کاهش داشته ولی همچنان مهمترین منبع تامین انرژی به شمار می رود. از سوی دیگر سهم گاز طبیعی و انرژی های تجدیدپذیر در تامین انرژی جهان افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش سهم نفت در تامین انرژی جهان در سال گذشته با 0.2 درصد کاهش به 33.1 درصد رسیده است. سهم گاز طبیعی و انرژی های تجدیدپذیر نیز در تامین انرژی مورد نیاز دنیا با افزایش روبرو شده و به ترتیب به 24.2 و 5  درصد رسیده است. انرژی برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر به خصو نور خورشید و باد بیش از 40 درصد رشد انرژی جهان را تشکیل داده است. مصرف انرژی های تجدیدپذیر طی سال 2019 میلادی با رشد چشمگیری روبرو شده است.

سهم انرژی هسته ای در تامین انرژی مورد نیاز جهان نیز به 4.3 درصد رسیده است. مصرف جهانی گاز طبیعی نیز با رشد 78 میلیارد متر مکعب معادل 2 درصد افزایش روبرو شده که بیشترین عامل موثر رشد صادرات ال ان جی آمریکا بوده است.سهم نفت خام در تامین انرژی مورد نیاز جهان طی 4 دهه اخیر به طور متوالی با کاهش روبرو شده است آن هم پس از ثبت رکورد 50 درصدی در سال 1973 میلادی. سهم زغال سنگ در تامین انرژی مورد نیاز جهان نیز به 27 درصد رسیده که این رقم پایین ترین سطح در 16 سال اخیر به شمار می رود. 

علی رغم کاهش مصرف زغال سنگ در سال 2019 میلادی، آمارهای شرکت بی پی نشان می دهد زغال سنگ هنوز مهمترین منبع تولید برق در نیروگاه های جهان به شمار می رود و 36 درصد برق جهان از زغال سنگ تامین می شود و این رقم برای انرژی های تجدیدپذیر 10 درصد بوده است.به طور کلی مصرف جهانی انرژی در سال 2019 با رشد 1.3 درصدی روبرو شده که این رقم نسبت به سال قبل از آن نصف شده است.چین موتور محرک رشد مصرف جهانی انرژی بوده به طوری که بیش از سه چهارم رشد مصرف جهانی انرژی را تشکیل داده است. آمریکا و آلمان نیز به بیشترین کاهش مصرف انرژی روبرو شده اند.

مصرف جهانی نفت در سال 2019 با رشد کمتر از 900 هزار بشکه در روز معادل 0.9 درصد روبرو شده است. تقاضا برای سوختهای مایع از جمله سوختهای زیستی برای نخستین بار به بیش از 100 میلیون بشکه در روز رسیده است.چین با رشد 680 هزار بشکه در روز بیشترین سهم را در افزایش تقاضای جهانی نفت داشته است. تقاضای نفت کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نیز برای نخستین بار از 2014 با کاهش 290 هزار بشکه در روز روبرو شده است.بیشترین رشد تولید مربوط به آمریکا با 1.7 میلیون بشکه در روز بوده است، این رقم در سال 2018 به بیش از 2.2 میلیون بشکه رسیده بود.میزان ذخایر نفتی کشف شده در جهان نیز برای نخستین بار از سال 2015 با کاهش 0.1 درصدی روبرو شده و به 1.733 تریلیون بشکه رسیده است. این میزان نفت بر مبنای تولید سال 2019 برای مصرف 49.9 سال کافی خواهد بود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهبازده سبدمشتریان