توافق تجاری آمریکا و چین چه تاثیری بر کومودیتی ها خواهد داشت: از مس تا متانول

اقتصاد بین الملل سبدگردان مانی

چین و آمریکا اخیرا بر سر مفاد مرحله نخست قرارداد تجاری به توافق رسیده اند که بر اساس آن واشنگتن برخی تعرفه ها را کاهش می دهد و پکن نیز تعرفه های تلافی جویانه ای را که قصد داشت 15 دسامبر اعمال کند، لغو می کند.
قبل از توافق یکشنبه، ذرت، جو، گندم، اتانول، کاتدهای مس تصفیه شده آمریکا با تعرفه اضافی 10 درصدی برای واردات به چین روبرو بودند. پروپان، پنبه، قراضه آلومینیوم، قراضه مس نیز با تعرفه اضافی 5 درصدی روبرو بودند.
در اینجا به وضعیت کومودیتی های مختلف پس از توافق موقت تجاری امریکا و چین می پردازیم:
نفت خام: چین از اول سپتامبر تعرفه 5 درصدی را بر واردات نفت خام آمریکا وضع کرد. این تعرفه 5 درصدی با توافق تجاری روز یکشنبه تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. چین بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، واردات خود از آمریکا را طی سال جاری به شدت کاهش داده است، واردات نفت چین از آمریکا طی سال 2018 یک رکورد ثبت کرد. آمارهای گمرک چین نشان می دهد در 10 ماه نخست امسال واردات نفت از آمریکا نسبت به سال قبل به نصف کاهش یافته و به 146275 بشکه در روز رسیده است.
پروپان: چین تعرفه 5 درصدی بر واردات پروپان آمریکا را که از اول دسامبر اعمال شده بود لغو می کند ولی تعرفه 25 درصدی که از 23 اوت 2018 وضع کرده، تغییر نخواهد کرد. واردات چین از آمریکا سال گذشته به 2 میلیارد دلار رسیده است.
گاز مایع طبیعی LNG : چین در سپتامبر 2018 تعرفه 10 درصدی را علیه واردات ال ان جی آمریکا اعمال کرد و این رقم را در ژوئن به 25 درصد افزایش داد. توافق اخیر تاثیری بر این تعرفه ها ندارد. واردات ال ان جی چین از آمریکا در ده ماه نخست امسال نسبت به سال قبل 87.2 درصد کاهش داشته است.
متانول اتیلن گلیکول: چین تعرفه 25 درصدی بر واردات متانول و اتیلن گلیکول آمریکا در ژوئن امسال وضع کرده است. این تعرفه ها نیز به واسطه این توافق تغییری نخواهد کرد.
فلزات قراضه: تعرفه اضافی 5 درصدی بر قراضه آلومینیوم امریکا که قرار بود از 15 دسامبر اعمال شود، لغو شد. چین پیش از این در آوریل 2018 تعرفه 25 درصدی وضع کرده بود و در اوت 2018 نیز 25 درصد دیگر بر تعرفه ها افزود. صادرات به چین در ده ماه نخست امسال نسبت به سال قبل 17.3 درصد کاهش داشته است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهبازده سبدمشتریان