اخبار و تحلیل های اقتصادی سبدگردان مانی

قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی 2019 کاهش یافت ولی بهترین عملکرد خود از سال 2016 میلادی را ثبت کرده است.
به گزارش رویترز، امیدواری نسبت به توافق تجاری آمریکا و چین و ادامه کاهش عرضه مهمترین عوامل افزایش قیمت نفت بوده است.
بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس با 11 سنت کاهش به 66.56 دلار رسیده و قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز برای تحویل در فوریه با 11 سنت کاهش به 61.57 دلار رسیده است.
نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه روز دوشنبه در قیمت 68.44 دلار بسته شد.
این گزارش افزود: قیمت نفت برنت در سال 2019 با رشد 24 درصدی روبرو شد و قیمت نفت آمریکا نیز حدود 36 درصد افزایش یافت. هر دو نفت پایه بین المللی با بیشترین رشد در 3 سال اخیر روبرو شدند، تحولات مثبت در مذاکرات تجاری آمریکا و چین و کاهش تولید متعهد شده از سوی اوپک و سایر متحدانش تاثیر مهمی بر افزایش قیمت نفت داشته است.
دوشنبه مشاور تجاری کاخ سفید اعلام کرد که فاز نخست توافق تجاری آمریکا و چین احتمالا هفته آینده امضا خواهد شد.
Stephen Innes استراتژیست بازار آسیا در موسسه AxiTrader گفت: قیمت های نفت از کاهش ریسک منتهی به پایان سال تبعیت کرده است آن هم بر خلاف افزایش تنش ها در خاورمیانه و گزارش ذخایر نفت در هفته گذشته که به نظر می رسد بخشی از آن در تعطیلات سال جدید میلادی فروکش کرده است.
با این حال تنش ها در خاورمیانه همچنان بالا است آن هم پس از حملات هوایی یکشنبه آمریکا به نیروهای حزب الله در عراق و سوریه. فعالیت در میدان نفتی نصیریه عراق روز دوشنبه از سرگرفته شده است آن هم پس از توقف موقت تولید به علت اعتراضات.
با توجه به آینده، پیش بینی می شود ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته منتهی به 27 دسامبر با کاهش 2.3 میلیون بشکه ای روبرو شده باشد. این برای سومین هفته متوالی است که ذخایر نفتی آمریکا با کاهش همراه می شود این مساله را نظرسنجی و بررسی اولیه رویترز نشان داده است.
ذخایر نفتی آمریکا در هفته منتهی به 20 دسامبر با کاهش 5.5 میلیون بشکه ای روبرو شد. این آمارها احتمالا جمعه منتشر می شود.
Innes افزود: تجار به دقت آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا در خصوص تولید نفت آمریکا در اکتبر را زیر نظر خواهند داشت و این آمارها قرار است اواخر سه شنبه منتشر شود.
وی گفت: پیش بینی می شود این آمارها رشد متوالی و باثبات چشم انداز اداره اطلاعات انرژی آمریکا را نشان دهد.
آمریکا در مسیر تبدیل شدن به صادرکننده خالص نفت برای نخستین بار در سال 2020 قرار دارد. پیش بینی می شود تولید نفت آمریکا سال آینده با 930 هزار بشکه افزایش به 13.18 میلیون بشکه در روز برسد. این آمارها را اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی ماه جاری اعلام کرده است.
ناظران بر این باورند که رشد عرضه نفت آمریکا با کاهش تولید اوپک در سال 2020 جبران خواهد شد آن هم به خاطر ضعف تقاضای جهانی. این مساله موجب خواهد شد تا قیمت نفت در محدوده باثباتی در نوسان باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهبازده سبدمشتریان